طراحی موشن گرافیک
طراحی موشن گرافیک بازرگانی مهرپور
NOVO
ما برآنیم تا در رشد و توسعه ی کسب و کار شما هم پا و همراهتان این راه را ادامه دهیم…
شبکه های اجتماعی مفهوم جدیدی نیستند. انسانها از قرنها پیش که گرد آتش مینشستند و برای یکدیگر داستان میگفتند در حال تشکیل شبکه های اجتماعی بودند.
شبکه های اجتماعی، اصطلاحی است که برای نخستین بار در سال ۱۹۵۴ توسط جان بارنز که در حوزه انسان شناسی اجتماعی فعالیت میکرد، ابداع شد.
اما چیزی که باعث شده است امروز، شبکه های اجتماعی بیشتر از همیشه مورد توجه قرار بگیرند، به وجود آمدن ابزارهای دیجیتال و کمک آنها به توسعه شبکه های اجتماعی بوده است.
گوگل پلاس، لینکدین، فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، تلگرام و سایر پلتفرمهای مشابه، ابزارهای دیجیتالی هستند که به عنوان شبکه های اجتماعی دیجیتال در مسیر توسعه آن طراحی شدهاند.
مدیریت شبکه های اجتماعی
مدیریت شبکههای اجتماعی و محتوای رسانهای آنها امروزی برای کسبوکارها به امری حیاتی تبدیل شده و برخی اوقات نیازمند استخدام نیروهای متخصص است. شما بهعنوان یک کاربر یا مدیر امروزی قطعا با شبکههای اجتماعی مختلف اعم از اینستاگرام و توییتر آشنایی دارید.
اما آیا در مورد چگونگی استفاده از این شبکهها و خاصیت رسانهای آنها در رشد کسبوکار نیز اطلاعات دارید؟
آشنایی با مدیریت این رسانهها و انتخاب هوشمندانهی کانالها برای بازاریابی شرکت، قدمی مثبت در گسترش کسبوکار، افزایش مخاطبان و نرخ تبدیل آنها به مشتری است.
نوع محتوا و زمانبندی انتشار آن فاکتورهای اصلی مدیریت رسانهها هستند، در تعریف ساده مدیریت رسانههای اجتماعی فرآیند مدیریتی ارتباطات و انتشار محتوا در شبکههای اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین و غیره است.
این مدیریت، فرآیندی فراتر از پست کردن محتوا در پروفایل شبکههای اجتماعی شرکت است. اگرچه ارسال محتوا نقشی اساسی دارد، اما مدیریت رسانهای موارد دیگری همچون جذب مخاطب و افزایش دسترسی به برند و شناخته شدن هرچه بیشتر آن را نیز شامل میشود.
در ارتباط با این موارد، وظایف اصلی در مدیریت رسانههای اجتماعی عبارتند از:
انتخاب پلتفرم های مناسب رسانههای اجتماعی
پیش از برنامهریزی جامع برای مدیریت رسانههای اجتماعی باید بهترین شبکهی اجتماعی برای فعالیت کسبوکار را انتخاب کنید.
در ادامه به معرفی کلی هریک از شبکههای اجتماعی، نوع محتوای آنها و مزایای هر یک برای کسبوکارها میپردازیم:
فیسبوک: این شبکهی اجتماعی ماهانه بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال دارد که گستره عظیمی از انواع علاقهمندیها را شامل میشود.
بعلاوه تنوع جنسیتی و سنی در این شبکهی اجتماعی قوی است. با وجود محدودیتهای این شبکهی اجتماعی در ایران و همچنین کاهش علاقهمندی به آن در سالهای گذشته، فیسبوک هنوز منبعی مناسب برای کسبوکارهایی با جامعه هدف بزرگ و حتی جهانی است.
اینستاگرام: اینستاگرام در سالهای گذشته محبوبیت بالایی نزد کاربران ایرانی پیدا کرده است. علاوه بر این آمار کاربران این شبکه اجتماعی تصویر محور در جهان نیز روز به روز در حال افزایش است.
این پلتفرم بهترین انتخاب برای کسبوکارهایی است که محتوای بصری زیادی اعم از عکس و ویدیو تولید میکنند.
از لحاظ مخاطب نیز عمده کاربران این شبکه اجتماعی جوانان هستند و زنان بیش از مردان در آن فعالیت میکنند.
اینستاگرام برای کسبوکارهایی با محصولات در زمینه مد، سبک زندگی، هنر و صنایع مبتنی بر هنرهای بصری بهترین گزینه است.
توییتر: توییتر ماهانه بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر فعال در سرتاسر جهان دارد و بیشتر بهعنوان شبکه اجتماعی اخبار و ترندهای جهانی شناخته میشود.
این پلتفرم برای کسبوکارهایی که علاقهمند به شرکت در بحثهای روز صنعت خود هستند مناسب است. علاوه بر آن میتوان از توییتر برای اشتراک اخبار و محتوای جدید مرتبط با کسبوکار با مخاطبان استفاده کرده و آنها را به برند علاقهمند کرد.
لینکدین: شبکهی اجتماعی اختصاصی کسبوکارها را میتوان بهترین انتخاب برای سازمانهایی با روش کاری B2B در نظر گرفت. شرکتهایی که قصد هدفگیری هر نوع از کسبوکارهای دیگر را دارند میتوانند از این سرویس استفاده کنند.
با استفاده از لینکدین میتوانید افراد را بر اساس نوع کسبوکارشان، صنعت یا عنوان شغلی پیدا کرده، محتوا به اشتراک بگذارید و با آنها ارتباط برقرار کنید.
یوتیوب: یوتیوب و مدل ایرانی آن یعنی آپارات بهترین مکان برای به اشتراکگذاری محتوای ویدیویی بلند هستند.
یوتیوب دومین موتور جستجوی بزرگ جهان است و میتوان با انتشار محتوا در آن، امید زیادی به دیده شدن توسط مخاطبان مختلف و جذب علاقهمندی آنها داشت.
این سرویس خدمات میزبانی نامحدود را برای ویدیوهای شما تامین میکند و در نتیجه میتوانید حداکثر استفاده را از قدرت محتوای ویدیویی داشته باشید.
پینترست: این شبکهی اجتماعی نیز با تمرکز روی محتوای تصویری و به اشتراک گذاشتن محتوای جذاب تاسیس شده است. محتوای این شبکه در سالهای فعالیت عموما روی مسائلی همچون ساخت مصنوعات خانگی، بازسازی و طراحی دکوراسیون، غذا، بدنسازی، مد و موارد مشابه متمرکز بوده است.
اگر کسبوکار شما خدمات و محصولاتی با محوریت نمایش بصری عرضه میکند، پینترست انتخاب مناسبی خواهد بود.