طراحی موشن گرافیک
طراحی موشن گرافیک بازرگانی مهرپور
NOVO
ما برآنیم تا در رشد و توسعه ی کسب و کار شما هم پا و همراهتان این راه را ادامه دهیم…
تدوین استراتژی رسانههای اجتماعی
قدم اول تعیین استراتژی، تعیین شبکهی مناسب برای کسبوکار است، تدوین استراتژی برای حضور در شبکههای اجتماعی (سوشیال مدیا)، بخش مهمی در حصول اطمینان از کارایی کمپینهای تبلیغاتی و بازاریابی در این شبکهها است.
پس از انتخاب کانال فعالیت کسبوکار، باید برنامهریزی و زمانبندی برای انتشار محتوا و همچنین تعیین تولید محتوا مخصوص به کسبوکار خود را انجام دهید. قدم اول در این مرحله شناخت مخاطبان و محتوای مورد علاقهی آنها است.
باید محتوایی توسعه دهید که جذاب بوده و البته نیازها و چالشهای آنها را برطرف کند. در طراحی استراتژی مدیریت شبکههای اجتماعی دو فاکتور اصلی جذب و پاسخ باید به خوبی روشن شوند.
فاکتور جذب انواع تولید محتوا برای علاقهمند کردن بیشتر مخاطب را شامل میشود و پاسخ، بهمعنای ارتباط شما با مخاطبان در این شبکهها خواهد بود. بهعنوان مثال در استراتژی باید این سوالها را پاسخ داد: آیا در شبکههای اجتماعی به دنبال مخاطب گشته و خودتان مکالمه را با او شروع میکنید؟ در چه دورههای زمانی به سوالها و بحثهای مطرح شده در صفحهی اختصاصی شرکت پاسخ میدهید؟ آیا از جشنواره و مسابقه برای جذب مخاطب استفاده میکنید؟.
برنامهریزی زمانی انتشار محتوا
یکی از مهمترین فاکتورهای مدیریت موفق شبکههای اجتماعی، ثبات و پایداری در حضور در آنها است. اگر میخواهید علاقهمندی کاربران و افزایش فالورهای شما پایدار باشد، باید ثبات در انتشار محتوای باکیفیت را اصل اساسی فعالیت خود بدانید.
برای رسیدن به این هدف باید یک برنامهریزی جامع داشته باشید تا زمان انتشار، نحوهی ارسال، نوع محتوا و شبکهی مورد نظر اجتماعی را با جزئیات کامل توضیح دهد. ثبات در انتشار محتوا کلید اصلی موفقیت و جذب مخاطب دائمی است.
برای رسیدن به این برنامهریزی میتوانید یک تقویم کاری برای تیم تولید محتوای خود در نظر بگیرید و برای نظارت بر کار آنها نیز از همین ابزار استفاده کنید. تقویم سردبیری بازاریابی محتوا را میتوان با ابزارهای مختلف مانند تقویم گوگل طراحی کرد و بسته به نیاز کسبوکار آن را شخصیسازی کرد. حتی میتوانید لینک محتوای منتشر شده در هر شبکه را نیز در این تقویم قرار دهید تا نظارتی جامع بر کمپینهای رسانههای اجتماعی داشته باشید.
انتشار محتوا در شبکههای اجتماعی
بخش اصلی مدیریت رسانههای اجتماعی، تولید و انتشار محتوای مناسب در شبکهی اجتماعی هدف است. این بخش علاوه بر تولید محتوای متنی به زیباسازی آن با تصویر و ویدیو نیز میپردازد.
در این میان برخی شرکتها علاوه بر انتشار محتوای اوریجینال خود، به بازنشر محتوای همکاران و شرکای تجاری نیز میپردازند.
این بخش از مدیریت رسانههای اجتماعی نیازمند شناخت دقیق شما از شبکهی اجتماعی هدف و همچنین مخاطبان است. شما باید بهترین نوع محتوا برای شبکهی اجتماعی خود را بشناسید و علاوه بر آن محتوایی که بیش از همه توسط مخاطبان هدف دیده شده و به اشتراک گذاشته میشود را شناسایی کنید.
پاسخ دادن به هواداران و فالورها
پاسخ دادن به هوادران و افرادی که در صفحات شما در شبکههای اجتماعی نظر یادداشت میکنند، بخش مهمی از موفقیت در این رسانهها است. وقتی فردی در یکی از کانالهای شما نظری یادداشت میکند، یعنی فرصتی جدید برای جذب مخاطب جدید و همچنین نشان دادن اهمیت مخاطب در برندتان به دست آوردهاید.
پاسخ برندها اغلب بهصورت عمومی منتشر میشود
در نتیجه چک کردن مداوم کامنتهای شبکههای اجتماعی یکی از برنامههای اصلی مدیریت رسانهها است. پیامهای مستقیم نیز باید بهصورت منظم مطالعه شده و پاسخ داده شوند.
حتما پیش از ارسال پاسخ آن را بهخوبی مطالعه کرده و با سیاستهای کلی شرکت مقایسه کنید؛ چرا که چنین پاسخهایی اغلب بهصورت عمومی منتشر شده و نمایندهای برای برند شما خواهند بود.
جستجو و همکاری با دیگر کاربران
همکاری و دوستی با کاربران شبکههای اجتماعی، یک قدم فراتر از پاسخ دادن به کامنتهای آنها است. این فرآیند به معنای جستجو و پیدا کردن فرصتهای جدید در میان کاربران و شروع مکالمه و ارتباط مستمر با آنها است.
بهعنوان مثال ارتباط برقرار کردن با اینفلوئنسرهای شبکههای اجتماعی قدمی بزرگ در جذب هرچه بیشتر مخاطب است. فراموش نکنید این افراد جامعهی مخاطبان بزرگی داشته و میتوانند با انتشار محتوای شما، بخش زیادی از آنها را به برند شما علاقهمند کنند.
کمپینهای تبلیغاتی رسانههای اجتماعی
یکی از بخشهای مهم دیگر مدیریت رسانههای اجتماعی، اجرای کمپینهای تبلیغاتی هدفمند در شبکهها است. انتشار محتوای اختصاصی و تلاش برای جذب مخاطب بیشتر قدمی مثبت در مدیریت رسانههای اجتماعی است و اضافه کردن تبلیغات و انتشار محتوا در شبکههای دیگر، مکمل آن خواهد بود.
در این میان تبلیغات هدفمند که به کمک هوش مصنوعی این شبکهها منتشر میشوند، توانایی دسترسی به مخاطب بالقوه را برای برند شما افزایش خواهند داد. شاید این مخاطبان بالقوه هیچگاه نامی از شرکت شما نشنیده باشند اما نمایش یک تبلیغ مرتبط با فعالیتها و علاقهمندیهای گذشته، آنها را با برند شما آشنا خواهد کرد.
مدیریت مسابقات و جشنوارهها
اجرای مسابقه و اهدای جوایز به مخاطبان شبکههای اجتماعی، علاوه بر افزایش علاقهمندی مخاطبان موجود، شانس جذب مخاطبان جدید را نیز افزایش میدهد. برای اجرای این برنامهها نیز نیاز به فعالیت آنچنان خاصی نخواهد بود و حتی میتوان با انتشار محتوایی ساده و درخواست از مخاطبان برای نظر دادن، فعالیت آنها را افزایش داد.
برای اجرای مسابقات حرفهایتر و اهدای جوایز نیز مراحلی همچون مشخص کردن قوانین، انتخاب برنده، اجرای مراسم اهدای جایزه و انتشار محتوای آن را باید در نظر داشته باشید. مسابقه و جشنواره، درگیری کاربران را با برند بیشتر میکند.
مدیریت نظارت و بررسی عملکرد
مانند تمام اجزاء دیگر بازاریابی و خصوصا بازاریابی دیجیتال، رسانههای اجتماعی نیز نیاز به نظارت و بررسی عملکرد دارند.
این نظارت تنها راه برای اندازهگیری میزان موفقیت کمپینها، محتوای منتشر شده، مسابقات و دیگر فاکتورهای شبکههای اجتماعی است. با این نظارت میتوان نرخ بازگشت سرمایه در این بخش را نیز مشخص کرده و نسبت به اصلاح یا تغییر موارد مورد نیاز اقدام کرد.
مدیریت نظارت برنامه روزنامه مدیریت شبکههای اجتماعی
شاید با مطالعهی توضیح مدیریت رسانههای اجتماعی به این نتیجه رسیده باشید که این بخش از بازاریابی دیجیتال بسیار وقتگیر بوده و شرکت شما توانایی اجرای کامل آن را ندارد. سرویس Hootsuite یکی از مشهورترین ابزارهای مدیریت و هماهنگسازی شبکههای اجتماعی است.
این شرکت در وبلاگ خود برنامهای ۱۸ دقیقهای و روزانه را معرفی کرده که میتواند در شروع مدیریت رسانههای اجتماعی برای شرکتها کارساز باشد.
زمانبندی
۸ دقیقه: بررسی و مطالعه
گوش دادن در شبکههای اجتماعی بهمعنای بررسی آنها با هدف پیدا کردن بحث و گفتگوی مرتبط با برند شما است. این فرآیند در بهبود خدمات مشتری و همچنین دریافت بازخورد از آنها کمک میکند.
بعلاوه اطلاعات خوبی در مورد رقبا در اختیارتان میگذارد و همچنین، لیدهای جدیدی برای تولید محتوا نشان میدهد. این بخش یکی از وظایف اصلی و حیاتی روزمرهی شما خواهد بود.
مطالعهی شبکهها شامل جستجوی بحث پیرامون برند نیز میشود
برای مطالعهی بهتر اخبار و اصطلاحا گوش دادن به مخاطبان میتوانید به جستجوی کلمات کلیدی مرتبط، هشتگها، منشنها و پیامهای ارسالی توسط مخاطبان بپردازید. در این زمینه هر روز باید نکات زیر را جستجو و یادداشت کنید:
اشاره (منشن)
به برند یا محصولات شما، ذبین هشتگها و کلمات کلیدی مرتبط با صنعت و محصول خودتان جستجو کرده و بحثهای پیرامون آن را دنبال کنید. به تمامی اشارههایی که به محصولات و برندتان میشود پاسخ دهید. میتوانید از پاسخهای آماده و ابزارهای اتوماسیون در این زمینه استفاده کنید اما پیشنهاد بهتر، ارتباط مستقیم و انسانی است.
تمایل به خرید. در شبکههای اجتماعی به دنبال پستها و مباحثی باشید که با هدف خدمات و محصولات شما در جریان هستند. این بحثها نشاندهندهی مخاطبان بالقوه بوده و میتوانند بهترین منبع برای کشف مشتریان جدید باشند.
برای پیدا کردن این بحثها باید دامنهی جستجوی خود را افزایش داده و به کلمات کلیدی برند خود اکتفا نکنید. مثلا اگر یک برند فروش بلیط هواپیما هستید، علاوه بر نام خود باید کلمات کلی مثل «بلیط لحظه آخری» یا «بلیط ارزان» را نیز جستجو کنید.
اخبار صنعت، هشتگهای پرطرفدار در صنعت خودتان را دنبال کنید. برای این منظور باید ابتدا کلمات و افراد مهم در این بخش را پیدا کرده و حتی یک فید RSS برای دنبال کردن روزانهی آنها ایجاد کنید.
social media marketing
۵ دقیقه: برقراری ارتباط
ارتباط داشتن با مخاطبان، فاکتوری حیاتی در موفقیت برند در شبکههای اجتماعی هست. حدود ۹۰ درصد مخاطبان به دنبال ارتباط سازنده با برندها و مدیرانشان هستند اما کمتر از ۵۰ درصد آنها، شرکتها را در این امر موفق میدانند. در نتیجه هنوز مشکلات زیادی در این بخش وجود دارد.
اگر قدم اول یعنی گوش دادن و مشاهدهی شبکههای اجتماعی را بهخوبی انجام داده باشید، یافتن مخاطبان برند برایتان آسان خواهد بود. پس از آن میتوانید مخابان هدف، اینفلوئنسرها و محتوای مرتبط برای درگیر شدن را پیدا کرده و موارد زیر را پیادهسازی کنید:
analyze
۲ دقیقه: آنالیز
برای برنامهریزی یک روند منظم در انتشار محتوا، باید محتوایی که بیشترین بازده را در شبکههای اجتماعی دارد شناسایی کنید.
برای این منظور میتوانید از ابزارهای آنالیز محتوای شبکههای اجتماعی استفاده کنید که در بخش بعد به آنها میپردازیم. آنالیز محتوا در شبکههای اجتماعی نیز حساسیتهای خاص خود را داشته و فاکتورهای متعددی باید در نظر گرفته شوند.
این فاکتورها را میتوان در چهار بخش دستهبندی کرد:
آگاهی: این فاکتورها نشاندهندهی تعداد مخاطبان کنونی و مخاطبان بالقوهی برند شما هستند.
همکاری: نشاندهندهی چگونگی ارتباط و درگیر شدن کاربر با محتوای برند شما هستند.
تبدیل: این فاکتورها نسبت موثر بودن محتوا در تبدیل مخاطب به مشتری را نشان میدهند.
پایگاه مشتریان: وضعیت کنونی برند شما در دید مشتریان کنونی را مشخص میکنند.
۳ دقیقه: زمانبندی
اگر زمان کافی برای بررسی هرروزهی محتوای شبکههای اجتماعی ندارید، ابزارهای مدیریت و زمان بندی اتوماتیک در این زمینه کارساز خواهند بود. این ابزارها مشاهدهی محتوای مرتبط در چند کانال را ممکن میسازند و صرفهجویی زیادی در زمان شما خواهند داشت.
برای زمانبندی و برنامهریزی انتشار محتوا در شبکههای اجتماعی مختلف، راهکارهای زیر پیشنهاد میشود:
فیسبوک:
انتشار محتوای بلند و استفاده از پیامهای تصویری جذاب. ارسال یک یا دو پست در روز در این شبکه کافی است.
توییتر:
زمانبندی توییتها و ایجاد فاصلهی زمانی مناسب برای پیشگیری از اسپم شناخته شدن پروفایل در این شبکه پیشنهاد میشود. توییتها را در فرمتهای مختلف از متن، عکس، ویدیو و ارسال لینک انحام دهید و بازدهی هر کدام را بررسی کنید. اگر از محتوای منابع دیگر استفاده میکنید حتما از هشتگ و علامت منشن @ استفاده کنید.
لینکدین:
محتوای جدیتر را در این شبکه منتشر کنید تا مخاطبان حرفهای را هدف بگیرید. از پلتفرم انتشار مقالهی خود این سرویس نیز برای انتشار نظرات و مقالههای مدیرانتان استفاده کنید.
اینستاگرام: محتوای بصری در مورد محصول یا خدمات جدید را بهصورت منظم و پیش از عرضه منتشر کنید. از تمامی فرمتها اعم از عکس، فیلم، استوری و ویدیوی زنده استفاده کنید. تصاویر پشت صحنه از فعالیت تیم کاری نیز در این بخش مفید خواهد بود.توای منتشر شده توسط برندها را نیز مطالعه کنند و بیش از محتوای تبلیغاتی به آن اهمیت میدهند.